Γιατί να ζηλέψει κανείς τη σκανδιναβική δίαιτα;

95     

Γιατί να ζηλέψει κανείς τη σκανδιναβική δίαιτα;

«Γιατί να ζηλέψει κανείς οποιονδήποτε υποβάλλεται σε μια δίαιτα;», θα μπορούσες να ανταπαντήσεις στο ερώτημα του τίτλου. Συμφωνώ. Εξάλλου, ακόμα και η λέξη δίαιτα είναι από μόνη της αποτρεπτική και ουδόλως δελεαστική. Τι θα έλεγες όμως για ένα είδος διατροφής, ουσιαστικά έναν τρόπο ζωής, που έρχεται να συγκριθεί με τη μεσογειακή διατροφή και μας κάνει να ζηλέψουμε λιγάκι;

Πρόκειται για τη Σκανδιναβική Δίαιτα (Nordic Diet), ένα διατροφικό πλάνο που δημιουργήθηκε από δύο σεφ στη Δανία και για πάνω από μία δεκαετία κάνει θραύση ως τάση στην υγιεινή διατροφή, εστιάζοντας στα δημητριακά ολικής άλεσης, στα χόρτα, τα ψάρια και τις βιολογικές τροφές.

Επιτρέπει και αυτή, όπως και η μεσογειακή, ένα ποτηράκι κρασί με το γεύμα όμως απαγορεύει τα επεξεργασμένα δημητριακά και γενικότερα, τις επεξεργασμένες τροφές.

Επίσης αντί για το ελαιόλαδο, προτιμάται το ψυχρής έκθλιψης κραμβέλαιο, το γνωστό μας λάδι κανόλα, που περιέχει Ω3 λιπαρά οξέα.

Πώς ξεκίνησαν όλα;

Οι σεφ René Redzepi και Claus Meyer το 2004 άρχισαν να προσφέρουν πιάτα με βρύα, χόρτα, φύκια, ρέγγα, άγριας βοσκής κρέατα, οστρακοειδή, βρώμη, σίκαλη και τσουκνίδες, στο εστιατόριό τους Noma, στην Κοπεγχάγη.

Και από εκείνη την κουζίνα, από την ιδέα των δύο σεφ, η ιδέα εξαπλώθηκε και σε άλλα εστιατόρια της χώρας και από εκεί σε όλο τον πλανήτη.

Πού βασίζεται η Nordic Diet;

Σε 15 ομάδες τροφών: φρούτα και λαχανικά (ειδικά καρπούς, λάχανο, βολβούς και πράσινα φυλλώδη), πατάτες, φρέσκα μυρωδικά, φυτά και μανιτάρια μαζεμένα από αγρούς, ξηρούς καρπούς, δημητριακά ολικής άλεσης, άγριο κρέας, ψάρια, οστρακόδερμα και φύκια.

Δίνει επίσης έμφαση στα βιολογικά προϊόντα και στη μεγάλη κατανάλωση νερού.

Ας δούμε μερικές οδηγίες της για να μπούμε στη λογική της:
-Πάρτε περισσότερες θερμίδες από τα φυτά και λιγότερες από το κρέας.
-Αυξήστε την πρόσληψη ψαριών, οστρακοειδών και φυκιών.
-Επιλέξτε βιολογικά λαχανικά, κρέας ελεύθερης βοσκής ή πουλερικά που προέρχονται από βιολογικές καλλιέργειες. Αποφεύγετε όπως ο διάβολος το λιβάνι τα συντηρητικά στο φαγητό σας.
-Καταναλώστε άφθονα λαχανικά ρίζας, πράσινα φυλλώδη λαχανικά, ξηρούς καρπούς και μούρα.
-Αποφύγετε τα επεξεργασμένα δημητριακά και τις επεξεργασμένες τροφές, και τρώτε δημητριακά ολικής αλέσεως, όπως η σίκαλη, η βρώμη και το κριθάρι.
-Να μαγειρεύετε στο σπίτι σας και να μην παραγγέλνετε από έξω. Έτσι μόνο θα είστε σίγουροι ότι τα υλικά είναι αγνά.
-Πίνετε πολύ νερό.

Εγώ θα κάνω focus στο ότι με αυτή τη διατροφή δεν βοηθάς μόνο τον εαυτό σου να χάσει βάρος, δεν ωφελείς μόνο την υγεία σου αλλά και το ίδιο το περιβάλλον καθώς οι φυτικές τροφές στις οποίες βασίζεται δημιουργούν λιγότερη περιβαλλοντική μόλυνση σε σχέση με εκείνες τις δίαιτες που βασίζονται στην κατανάλωση κρέατος.

Μήπως είναι ώρα να δώσουμε και εμείς ως χώρα έμφαση στο τοπικά προϊόντα, να περιορίσουμε την κατανάλωση κρέατος, να τρώμε περισσότερα ψαράκια και λαχανικά;

Να πάψουμε να ζηλεύουμε την νοοτροπία των ξένων και να τους κάνουμε να έρχονται στη χώρα μας (και) για το υγιεινό φαγητό μας, και όχι μόνο για τον ήλιο, τη θάλασσα και τα αρχαία;