Μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Redox Biology έδειξε ότι η κατανάλωση χυμού παντζαριών οδηγεί στην παραγωγή ενός μείγματος βακτηρίων του στόματος που σχετίζονται με την υγιέστερη λειτουργία του εγκεφάλου και των αιμοφόρων αγγείων.

Μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Redox Biology έδειξε ότι η κατανάλωση χυμού παντζαριών οδηγεί στην παραγωγή ενός μείγματος βακτηρίων του στόματος που σχετίζονται με την υγιέστερη λειτουργία του εγκεφάλου και των αιμοφόρων αγγείων. Τα ευρήματα της μελέτης δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό «Redox Biology».

Τα παντζάρια – και άλλα τρόφιμα, όπως το μαρούλι, το σπανάκι και το σέλινο – είναι πλούσια σε ανόργανα νιτρικά και πολλά στοματικά βακτήρια διαδραματίζουν ρόλο στη μετατροπή του νιτρικού άλατος σε νιτρικό οξείδιο, το οποίο βοηθά στη ρύθμιση των αιμοφόρων αγγείων και της νευροδιαβίβασης (χημικά μηνύματα στον εγκέφαλο).

Οι ηλικιωμένοι τείνουν να έχουν χαμηλότερη παραγωγή νιτρικού οξειδίου και αυτό σχετίζεται με φτωχότερη αγγειακή (αιμοφόρο αγγείο) και γνωστική (εγκεφαλική) υγεία. Στη νέα μελέτη, του Πανεπιστημίου του Έξετερ, 26 υγιείς ηλικιωμένοι έλαβαν μέρος σε δύο περιόδους των δέκα ημερών: πίνοντας έναν χυμό παντζαριού πλούσιο σε νιτρικά και ένα άλλο χυμό εικονικού φαρμάκου χωρίς νιτρικά άλατα, δύο φορές την ημέρα.

Τα αποτελέσματα έδειξαν υψηλότερα επίπεδα βακτηρίων που σχετίζονται με καλή αγγειακή και γνωστική υγεία και χαμηλότερα επίπεδα βακτηρίων που συνδέονται με ασθένειες και φλεγμονή.

Η συστολική αρτηριακή πίεση μειώθηκε κατά μέσο όρο κατά πέντε μονάδες (mmHg) μετά την κατανάλωση του χυμού των παντζαριών. «Είμαστε πραγματικά ενθουσιασμένοι για αυτά τα ευρήματα, τα οποία έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην υγιή γήρανση», δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας Anni Vanhatalo, του Πανεπιστημίου του Έξετερ.

betroo

«Προηγούμενες μελέτες έχουν συγκρίνει τα στοματικά βακτήρια νέων και ηλικιωμένων και των υγιών ανθρώπων σε σύγκριση με εκείνων με ασθένειες, αλλά η δική μας είναι η πρώτη που δοκιμάζει με δίαιτα πλούσια σε νιτρικά άλατα», πρόσθεσε η Vanhatalo.

Η Vanhatalo σημείωσε περαιτέρω, «Τα ευρήματά μας υποδηλώνουν ότι η προσθήκη τροφών πλούσιων σε νιτρικά άλατα στη διατροφή – σε αυτήν την περίπτωση μέσω χυμού παντζαριών – για μόλις δέκα ημέρες μπορεί ουσιαστικά να αλλάξει ουσιαστικά το στοματικό μικρόβιο (μείγμα βακτηρίων) προς το καλύτερο. μακροπρόθεσμα μπορεί να επιβραδύνει τις αρνητικές αγγειακές και γνωστικές αλλαγές που σχετίζονται με τη γήρανση».

Οι ερευνητές διεξήγαγαν δοκιμές για να εντοπίσουν συστάδες ή «ενότητες» στοματικών βακτηρίων που τείνουν να ευδοκιμούν μαζί σε παρόμοιες συνθήκες.

Μια ενότητα (Prevotella-Veillonella) που έχει συσχετιστεί με φλεγμονή μειώθηκε μετά τη συμπλήρωση νιτρικών, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης του Clostridium difficile (η οποία μπορεί να μολύνει το έντερο και να προκαλέσει διάρροια).

betroots

Η Vanhatalo τόνισε ότι απαιτείται περισσότερη έρευνα για να επιβεβαιωθούν τα ευρήματα και να δούμε αν παρόμοιες επιδράσεις βρίσκονται σε άλλες ομάδες.

«Οι συμμετέχοντες μας ήταν υγιείς, δραστήριοι ηλικιωμένοι με γενικά καλή αρτηριακή πίεση», είπε. «Τα νιτρικά άλατα μείωσαν την αρτηριακή τους πίεση κατά μέσο όρο και θέλουμε να μάθουμε αν το ίδιο θα συνέβαινε σε άλλες ηλικιακές ομάδες και σε άτομα με χαμηλότερη υγεία.

Συνεργαζόμαστε με τους συναδέλφους της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Έξετερ για να διερευνήσουμε τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των στοματικών βακτηρίων και της γνώσης για να κατανοήσουμε καλύτερα πώς θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί η δίαιτα για να καθυστερήσει τη γνωστική μείωση στην ηλικία», πρόσθεσε η Vanhatalo.

Έχουν διεξαχθεί πολλές έρευνες σχετικά με τα οφέλη ενός υγιούς μικροβίου του εντέρου, αλλά πολύ λιγότερα είναι γνωστά για τη στοματική μικροβιακή κοινότητα, η οποία παίζει καθοριστικό ρόλο στην «ενεργοποίηση» του νιτρικού από μια πλούσια σε λαχανικά διατροφή.

empty alt

Τι πρέπει να προσέχεις στα λαδερά φαγητά

Τα λαδερά φαγητά αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της παραδοσιακής ελληνικής κουζίνας και περιλαμβάνουν μεγάλο αριθμό συνταγών. Βασικό τους συστατικό είναι τα λαχανικά, που πολλές φορές «παντρεύονται» με αμυλούχα τρόφιμα, για παράδειγμα ρύζι ή πατάτες ή πηγές πρωτεϊνών, όπως κρέας ή κοτόπουλο,...
empty alt

Ο καφές ανακουφίζει από το άγχος;

Αν δεν μπορείς να φανταστείς τη ζωή σου χωρίς καφέ, αλλά σε τρώει και το άγχος, ίσως τελικά να μη χρειάζεται να στερηθείς το αγαπημένο σου ρόφημα για να χαλαρώσεις.
empty alt

Power ενυδάτωση, ευεξία και αδυνάτισμα

  Όσο ανεβαίνουν οι θερμοκρασίες τόσο θα αυξάνονται οι ανάγκες σου σε ενυδάτωση! Επειδή το νερό δεν φαίνεται πάντα η πιο δελεαστική επιλογή κι επειδή των φρονίμων τα παιδιά πριν διψάσουν έχουν φροντίσει να βάλουν ό,τι χρειάζονται στο ψυγείο τους… και για να μη φορτωθείς άχρηστες θερμίδες […]
empty alt

Ασπίδα προστασίας με γεύση φράουλας!

Ακόμα και το καλοκαίρι πρέπει να φροντίζεις το ανοσοποιητικό σου για να μην αρρωσταίνεις, ευτυχώς έχεις για σύμμαχο πολλά καλοκαιρινά φρούτα που λειτουργούν και ως ασπίδα ενίσχυσης απέναντι στους ιούς.
empty alt

Τι πρέπει να προσέξεις την περίοδο των Χριστουγέννων για να μην πάρεις βάρος

Η ομορφότερη περίοδος της χρονιάς είναι εδώ και η ξεγνοιασιά που αυτή περιέχει επηρεάζει και στη διατροφή μας, που σίγουρα μεταβάλλεται χάρη στις γιορτινές λιχουδιές, τα χειροποίητα γλυκά και τα συνεχή καλέσματα σε τραπέζια.
empty alt

Μανταρίνι: το εκπληκτικό διατροφικό του προφίλ και τα σημαντικά του οφέλη

Το μανταρίνι είναι άλλο «θαυματουργό» φρούτο για να προσθέσεις στη διατροφή των παιδιών
empty alt

Το #1 ρόφημα για όταν είστε φουσκωμένοι, σύμφωνα με τους διαιτολόγους

Αυτό το απλό σμούθι μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση από τα δυσάρεστα συμπτώματα που συνοδεύουν το φούσκωμα.
empty alt

Το ωφέλιμο διατροφικό προφίλ της ρίγανης

Η ρίγανη θεωρείται βασικό βότανο σε πολλές κουζίνες σε όλο τον κόσμο και εκτός από άρωμα και γεύση προσφέρει και πολλά υγιεινά οφέλη

Back To Top