Μια βαθιά κατάδυση στην αρχαία φυτική ιατρική και σε ένα superfood συστατικό

Η μάκα καταναλώνεται εδώ και χιλιάδες χρόνια για τα υποτιθέμενα οφέλη της για τη διάθεση, τη γονιμότητα και τη σεξουαλική υγεία. Σήμερα, ορισμένα ευρήματα έρευνας δείχνουν ότι η μάκα μπορεί να βοηθήσει άτομα με χαμηλή σεξουαλική ορμή, προβλήματα γονιμότητας και διαταραχές της διάθεσης. Είναι όμως τα οφέλη της είναι υπερβολικά διατυπωμένα;

Εδώ είναι τι πρέπει να γνωρίζετε για τη ρίζα μάκα, συμπεριλαμβανομένης μιας σύνοψης των πιθανών οφελών για την υγεία, της ασφάλειας και των παρενεργειών:

Συχνά λαμβάνεται ως συμπλήρωμα για τη διάθεση και τη σεξουαλική υγεία: Το φυτό μάκα περιέχει μοναδικά βιοενεργά και οι άνθρωποι το λαμβάνουν συχνά για να βελτιώσουν τη διάθεση, την ενέργεια και τη σεξουαλική υγεία.

Τα στοιχεία σχετικά με αυτό είναι περιορισμένα και τα περισσότερα από τα οφέλη του δεν υποστηρίζονται από την επιστήμη: Τα περισσότερα από τα ερευνητικά ευρήματα σχετικά με τα οφέλη της μάκας στην υγεία είναι μικτά, με ορισμένες μελέτες να μην βρίσκουν σημαντικά οφέλη ή ασαφείς επιπτώσεις.

Η Maca έχει πλούσια ιστορία: η Maca χρησιμοποιείται ως φυσικό φάρμακο στις Περουβιανές Άνδεις για τουλάχιστον 3.000 χρόνια. Η πολιτιστική σημασία του φυτού θα πρέπει να γίνεται σεβαστή — ακόμα κι αν ορισμένες από τις χρήσεις του δεν έχουν επικυρωθεί από τη σύγχρονη επιστήμη.

Τι είναι η ρίζα μάκα;

Το Maca προέρχεται από τη ρίζα του Lepidium meyenii, το οποίο είναι ένα πολυετές φυτό που αναπτύσσεται σε μεγάλα υψόμετρα στις περουβιανές Άνδεις.

Ονομάζεται επίσης περουβιανό τζίνσενγκ και τζίνσενγκ των Άνδεων, το Lepidium meyenii ανήκει στην οικογένεια των φυτών Brassica, η οποία περιλαμβάνει επίσης το μπρόκολο, τα ραπανάκια και τη ρόκα. Υπάρχουν διάφοροι τύποι μάκα και οι ρίζες μπορεί να έχουν χρώμα από μαύρο έως ροζ.

Στο Περού, η μάκα χρησιμοποιείται ως τροφή και φυσικό φάρμακο για τουλάχιστον 3.000 χρόνια. Η μαγειρεμένη ρίζα μπορεί να γίνει πουρές, ενώ το αλεύρι maca χρησιμοποιείται για την παρασκευή αρτοσκευασμάτων, όπως ψωμιά και κέικ. Χρησιμοποιείται επίσης ως παραδοσιακό φάρμακο για τη θεραπεία καταστάσεων όπως προκλήσεις γονιμότητας και αναπνευστικές διαταραχές.

Αν και η μάκα είναι βασική τροφή και φάρμακο στο Περού για χιλιάδες χρόνια, μόλις πρόσφατα έγινε δημοφιλής στις ΗΠΑ και τον υπόλοιπο δυτικό κόσμο τις τελευταίες δύο δεκαετίες, η ζήτηση για μάκα έχει εκτοξευθεί στα ύψη καθώς περισσότεροι άνθρωποι ενδιαφέρονται για φυσικές θεραπείες για τη χαμηλή λίμπιντο και τη γονιμότητα προκλήσεις.

Μετά από αυτήν την αυξημένη δημόσια ζήτηση, το επιστημονικό ενδιαφέρον για τη ρίζα μάκα έχει αυξηθεί. Ο αριθμός των επιστημονικών δημοσιεύσεων που εστιάζουν στο maca αυξήθηκε κατά 550%3 σε μια δεκαετία, από 35 εργασίες το 2010 σε 228 το 2020.

Ενώ η ρίζα μάκα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πηγή τροφής, καταναλώνεται κυρίως ως συμπλήρωμα στις ΗΠΑ. Συνήθως καταναλώνεται ως σκόνη, αλλά μπορεί επίσης να βρεθεί σε κάψουλες και τσίχλες. Η σκόνη μάκα έχει μια γεύση ξηρού καρπού, ελαφρώς σαν καραμέλα βουτύρου.

Όσο για το πώς χρησιμοποιείται συνήθως, η σκόνη ρίζας μάκα μπορεί να ενσωματωθεί με ασφάλεια στη διατροφή ενός ατόμου προσθέτοντάς την σε φαγητά και ποτά, όπως αρτοσκευάσματα και smoothies.

Η ρίζα Maca είναι πλούσια σε μεταλλικά ιχνοστοιχεία και ειδικότερα ψευδάργυρο, ασβέστιο, μαγνήσιο, σελήνιο και σίδηρο. Περιέχει πολλά ωφέλιμα λιπαρά οξέα, όπως λινολεϊκό οξύ, ελαϊκά οξέα, καθώς επίσης και πολυσακχαρίτες. Το μάκα περιέχει ικανοποιητικές ποσότητες σε πρωτεΐνες και φυτικές ίνες. Η σκόνη του περιέχει 10-16% πρωτεΐνες (ως ποσοστό επί του βάρους), 59% υδατάνθρακες, 2,2% λιπίδια και 8,5% φυτικές ίνες. Τα πιο συχνά αμινοξέα που περιέχει είναι λευκίνη, αργινίνη, γλουταμικό οξύ και ασπαρτικό οξύ. Τα 100 γραμμάρια μάκα περιέχουν βιταμίνη C (8 mg), χαλκό (150 mg), κάλιο (2.050 mg) βιταμίνες Β1 και Β2, σίδηρο, ψευδάργυρο και μαγγάνιο. Οι διάφορες ποικιλίες του μπορεί να έχουν κάπως διαφορετικές βιολογικές ιδιότητες. Για παράδειγμα, το κόκκινο και το μαύρο μάκα έχουν υψηλά επίπεδα χολίνης ενώ το κόκκινο μάκα έχει υψηλά επίπεδα GABA.

empty alt

Μια νέα «επιδημία» εξαπλώνεται ανάμεσα στις γυναίκες

Αν κάθε φορά που αντιμετωπίζεις ένα πρόβλημα στη δουλειά ή στην προσωπική ζωή σου καταφεύγεις σε ένα –ακόμα– ποτήρι κρασί, δεν είσαι η μόνη.
empty alt

Βάλε χρώμα στο φαγητό σου!

  Σε ένα ωραίο, θρεπτικό και νόστιμο πιάτο είναι και το μάτι που πρέπει να χορτάσει. Και σε αυτό σίγουρα βοηθούν οι χρωματιστές τροφές.
empty alt

Πόση πρωτείνη πρέπει να λαμβάνεις καθημερινά;

Το νέο βιβλίο της Άννας Μαρίας Παπίρη «Η δίαιτα…αλλιώς!» πρόκειται για μια βίβλο διατροφής, που θα σε πείσει ότι πρέπει να επιλέγεις μεσογειακά ενώ παράλληλα θα σου δώσει όλα τα απαραίτητα tips για να καταφέρεις να διατηρήσεις ένα υγιές σωματικό βάρος.
empty alt

Τσουρέκι ή κουλουράκια;

Το σπίτι μύρισε (έψησες πάλι, νοικοκυρά!) ή απλώς το τραπέζι γέμισε με φρέσκα τσουρέκια και λαχταριστά κουλουράκια (τα αγόρασες απ’ έξω).
empty alt

Το αλκοόλ σε βοηθάει να μιλήσεις καλύτερα μια ξένη γλώσσα

Την επόμενη φορά που θα δώσεις ραντεβού με έναν ξενόγλωσσο φίλο, μη διστάσεις να πιείς προηγουμένως ένα ποτηράκι κρασί.
empty alt

Πώς να καταλάβεις αν έχεις έλλειψη σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα

Αποτελούν ένα σημαντικό συστατικό των κυτταρικών μεμβρανών. Το σώμα χρειάζεται επίσης να παράγει μόρια σηματοδότησης που ονομάζονται εικοσανοειδή, τα οποία βοηθούν το ανοσοποιητικό, πνευμονικό, καρδιαγγειακό και ενδοκρινικό σύστημα να λειτουργεί σωστά.
empty alt

Tροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο για να προσθέσετε στη διατροφή σας

Ο ψευδάργυρος είναι ένα απαραίτητο ιχνοστοιχείο για τον οργανισμό μας, που ενισχύει το ανοσοποιητικό μας σύστημα όλες τις εποχές του χρόνου.
empty alt

Όλα όσα χρειάζεται να ξέρεις για το διατροφικό προφίλ της κάππαρης

Η κάππαρη είναι τα ανώριμα μπουμπούκια ανθέων του Capparis spinosa, ενός τύπου θάμνου που καλλιεργείται συνήθως σε χώρες όπως η Ισπανία, η Ιταλία και η Ελλάδα.
Back To Top